Alkusyksy

Lukukauden alussa syksyn ensimmäinen ilmiökurssi oli Kaupunkien rytmit. Ilmiön vetäjinä olivat Jaakko ja Inari Dodosta. Kurssin pedagogi oli Kati Jordan.

Nyt yhtä aikaa Nälkä ja jano -ilmiön kanssa menee Ihminen 2.0. Ilmiön vetäjä Anita Rubin ja pedagogi Sari Jaaranen.

Tags: ,

2 Responses to “Alkusyksy”

  1. Tapsa kirjoitti:

    Toki nuo ilmiöt ovat mielenkiintoisia opiskelumetodeja, mutta haluaisin nähdä, missä kohtaa siirrytään esiakateemiseen opiskeluun tasolla: -tutkielma, -analysointi, -päätelmä, -meni mönkään-skaalalla.

  2. Tiina Airaksinen kirjoitti:

    Kiitos kommentistasi Tapsa,
    ilmiö ei oikeastaan ole opiskelumenetelmä vaan näkökulma. Ilmiöpohjaisessa oppimisessa tarkastellaan maailmaa sen todellisista ilmiöistä käsin, ja ilmiön puitteissa voidaan käyttää mitä tahansa opiskelumenetelmiä. Jokainen opiskelija tekee ilmiön kuluessa tuotoksen, joka voi olla juuri tutkielma tai esitelmä, mutta se voi olla myös vaikkapa legoanimaatio tai haastatteluista koostuva video. Tuotoksen ohella omaa tekemistä kirjataan ja arvioidaan oppimispäiväkirjassa, joka sisältää myös tutkimussuunnitelman, käytettyjen menetelmien arvionnin sekä mm. pohdinnan siitä, miten tavoitteet saavutettiin ja missä olisi kehittämisen varaa.

    Tätä samaa arviointia ja reflektointia tehdään myös koko ilmiön tasolla. Prosessi on yhtä aikaa sekä opiskelija- että ilmiökohtainen.

Leave a Reply