Nälkää ja janoa kympeille

Maanantaina  20.9. ilmiö polkaistiin käyntiin Otavan Opiston lähiopiskelijoiden kanssa. Kymppiluokkalaisten Torille kokoontui yhteensä 32 suomalaista ja monikulttuurista opiskelijaa eri linjoilta.

Virikkeenä aihepiiriin luokkatilassa kierteli seitsemän erilaista, tahallisen kärjistettyä lautasellista:

  • Reilu annos lihapataa ja perunoita
  • Kasvispihvi, perunamuusia, salaattia, raejuustoa
  • Pikku läjä porkkanaraastetta ja puolikas näkkileipä
  • Grillimakkaraa ja kaljatölkki
  • Suklaapatukka ja energiajuomatölkki
  • Mikropitsa (kinkku)
  • Riisivelli

Jokaisen annoksen kohdalla mietittiin, mitä voitaisiin päätellä henkilöstä, joka syö kyseisen annoksen. Esille tulikin monenlaisia mielikuvia, kuten henkilön tekemän työn laatu, allergiat, aatteet, uskonto, ikä, terveydentila, jopa kansalaisuus. Kuuluipa myös huudahduksia:

”Tuohan on mun lautanen!”

”Meidän isän annos!”

”Mulle se pitsa!”

Arvotuissa pienryhmissä suunniteltiin myös annos, jonka jokainen ryhmän jäsen voisi mielellään syödä minkään osatekijän estämättä. Toisilleen melko tuntemattomat ihmiset joutuivat ottamaan selvää toistensa rajoituksista ja mieltymyksistä.

Kokonaisuudessaan johdanto aihepiiriin oli riittävän konkreettinen ja toiminnallinen herättämään vilkastakin keskustelua sekä kiinnostusta syömiseen liittyviin henkilökohtaisiin ja kulttuurisiin valintoihin. Toimintaa jatketaan Torien lisäksi joidenkin oppiaineiden (äidinkieli, englanti) tunneilla sekä linjakohtaisilla projektitunneilla (media). Tähtäimessä on myös opiskelijoiden yhteinen ruokailta, jossa yhdistyvät tekemällä oppiminen, yhteisöllisyys, terveellinen lähiruoka sekä maistiaisia muista maista. Koko prosessia dokumentoidaan ja jaetaan mahdollisuuksien mukaan – ainakin tässä blogissa.


Hanna Putkonen

Nälkä ja jano -ilmiön vetäjä

Söisitkö?

Söisitkö?

Tags:

2 Responses to “Nälkää ja janoa kympeille”

  1. […] -ilmiötä kolmen alussa esillä olleen kysymyksen näkökulmasta. Opiskelijat ovat pohtineet mm. omia ruokailutottumuksiaan; selvittäneet, mitä maailmalla syödään, mitä on lähiruoka entä reilu kauppa. Näiden […]

  2. […] -ilmiötä kolmen alussa esillä olleen kysymyksen näkökulmasta. Opiskelijat ovat pohtineet mm. omia ruokailutottumuksiaan; selvittäneet, mitä maailmalla syödään, mitä on lähiruoka entä reilu kauppa. Näiden […]

Leave a Reply