Nälkää ja janoa kympeille, part 2

Syyskuun toinen tapaaminen maanantaitorilla oli 27.9.2010. Tällöin tarkasteltiin, mitä maailmalla syödään. Virikkeenä oli Hungry Planetin kuvasarja, johon on 30 erilaisen perheen viikon ruoka-aineet.

Aluksi opiskelijat saivat arvailla, mistä maasta kukin kuva on. Kun arvauksia perusteltiin, niin eri maihin ja kulttuureihin liittyvät ennakkokäsitykset ja mielikuvat tulivat konkreettisesti esille. Monikulttuurisen linjan opiskelijat arvasivat kantasuomalaisia useammin maat ja kulttuurit oikein.

Noin 30 opiskelijan ryhmä jaettiin johdannon jälkeen ryhmiin siten, että juuri katsellut kuvat leikattiin 3-4 osaan ja opiskelijoiden piti löytää ”oma ruokakunta”. Tässä ryhmässä he sitten keskustelivat:

1) Mitä ruokia tunnistat kuvasta?
2) Mitä kuvassa olevia ruokia sinä
- olet maistanut?
- haluaisit maistaa?
- et haluaisi syödä? (Miksi?)
3) Onko ruokaa sinusta paljon vai vähän? Riittääkö viikoksi?

Tämän omakohtaisen pohdinnan jälkeen ryhmä kuvitteli perheen tarinan. Kehyksenä oli valmiiksi annettuja teemoja,

Keitä kuvan henkilöt ovat?
Missä ja miten he asuvat?
Ketkä käyvät töissä? Missä?
Mitä perheen lapset tekevät päivisin?
Mistä perhe hankkii ruokansa?
Syökö perhe yhdessä?

Tarinoista muutamia valittiin esitettäväksi koko ryhmälle. Kulttuurien ja erilaisten elinolosuhteiden tuntemus näkyi eri ryhmien tarinoissa. Esimerkiksi tsadilaisen perheen oloista eräs ryhmä tunnisti, että heillä on asiat aivan hyvin eli heillä ei ole nälkä, koska he asuvat pakolaisleirillä, samasta syystä perhe ei käy töissä mutta lapset saattavat hyvinkin saada opetusta, ja perhe on turvassa.

”Kotiläksyksi” opiskelijoiden tuli pohtia vielä omia kokemuksiaan ja henkilökohtaisia valintojaan:

- Mitä jäi mieleen perheistä ja heidän ruuistaan?
- Kirjoita lista ruuista ja juomista, joita sinä viikon aikana kulutat.
- Valokuvaa, piirrä tai kuvaile sanoin itsellesi tyypillinen aamupala, lounas ja päivällinen.

Tags:

3 Responses to “Nälkää ja janoa kympeille, part 2”

  1. […] näkökulmasta. Opiskelijat ovat pohtineet mm. omia ruokailutottumuksiaan; selvittäneet, mitä maailmalla syödään, mitä on lähiruoka entä reilu kauppa. Näiden lisäksi on järjestetty esim. lähiruokapäivä, […]

  2. […] näkökulmasta. Opiskelijat ovat pohtineet mm. omia ruokailutottumuksiaan; selvittäneet, mitä maailmalla syödään, mitä on lähiruoka entä reilu kauppa. Näiden lisäksi on järjestetty esim. lähiruokapäivä, […]

  3. jerseysela kirjoitti:

    samasta syystä perhe ei käy töissä mutta lapset saattavat hyvinkin saada opetusta, ja perhe on turvassa.

Leave a Reply