Ihmistä 2.0. etsimässä

Satu rakentaa Ihmistä

Satu rakentaa Ihmistä (Kuva: Hannu Linturi)

Ei riitä, että maailma ympärisllä muuttuu hirmuista vauhtia teknologian kehittymisen myötä, ilmastonmuutos ja muut ympäristöä koskevat ongelmat heitetään päivittän silmille palavina halkoina (kuten Miljoonasade laulussaan sanoo) ja tiedämme koko ajan enemmän koko ajan enemmästä. Ihminen on itse muuttumassa. On esitetty, että jo muutaman vuoden tai enintään vuosikymmenen päästä olisimme siinä tilanteessa, että kykenemme itse luomaan uudenlaisen olennon, ehkä meitä viisaamman ja paremman. Kuka tietää.

Tähän kuitenkin pohjautui Ihminen 2.0-ilmiön tausta-ajatus.

Kun lähdettiin hakemaan materiaaleja ja tutustumaan erilaisiin ideoihin, mahdollisuuksiin, uhkakuviin ja toiveisiin, kävikin ilmi, että Ihminen 2.0:sta on olemassa valtavan paljon aineistoa, niin verkossa kuin kirjoina, tieteistarinoina, tv-sarjoina ja elokuvina. Jotenkin meitä on aina kiehtonut uuden ihmisen luominen — ensimmäiset tällaiset tarinat sijoittuvat jo antiikkiin (esimerkiksi Ikaroksen myytti) ja Kalevalan aikaan (kun Seppä Ilmarinen yritti rakentaa itselleen vaimon). Tarinoita kyborgeista ja puoli-ihmisistä löytyy valtava määrä ja niinpä tulikin vastaan taustamateriaalin runsaus — miten siitä sitten valita mielenkiintoisin ja oppijoita eniten houkutteleva ja kiinnostava?

Valintoja oli kuitenkin tehtävä. Niinpä suodatin laajasta materiaalista kaksi kirjoitusta, joista toisesta tuli Ilmiö-Ningiin tähän ilmiöön johdatteleva taustateksti ja toisesta enemmän imiötä markkinoivan tyyppinen teksti, joka laitettiin näkyviin myös mm. eDelfoi-Ningiin.

Ihminen 2.0-ilmiöön liittyy myös roolipeli, tarinankerrontapeli, jonka vetäjänä on Mauri Laakso. Pelin alku oli syyskuun pajaviikonloppuna, jolloin rakennettiin kolme erilaista virtuaalimaailmaa vuodelle 2350: Azmakandi, Jednook ja Rompeomundo. Maailmat ovat luonteeltaan kaikki hiukan erilaisia, mutta kaikille yhteisiäkin piirteitä on. Tärkein elementti kunkin maailman luonteeseen kuitenkin muodostui niihin kutsuttujen osallistujien mielikuvista ja kirjoituksista. Maailmat ovat myös muuttuvia ja muuntuvia ja niihin on tarkoitus lisätä asioita, ilmiöitä, tapahtumia koko Ihminen 2.0-ilmiön ajan. Kymppiluokkalaiset erityisesti ovat kunnostautuneet maailmojen medioiden tekijöinä ja kirjoittajina — kullekin maailmalle on luotu mm. oma lehti. Lisäksi maailmojen taustalla on kaksi taiteilijaa, kuvataiteilija Satu Musakka ja monitaiteilija Ismo Funke, jota tuottavat niihin kuvia, ääntä, tekstejä ja runoja.

IHmisiä 2.0 (Kuva: Hannu Linturi)

Ihmisiä 2.0 (Kuva: Hannu Linturi)

Lokakuun pajassa Otavassa rakennettiin porukalla erilaisesta materiaalista Ihmisiä 2.0. Mukana oli joukko Otavan opettajia ja pajalaisia ja projektia veti Satu Musakka. Opiston juhlasaliin oli kerätty kasa erilaista rompetta — sähköjohtoja, kankaita ja vaatteita, muovipulloja, rikkoutuneita sähkölaitteita yms. Liiman, saksien, neulan, langan ja mielikuvituksen avulla näistä tehtiin iso joukko Ihmisiä 2.0, joista rakennettiin näyttely viereiseen luokkahuoneeseen. Rakentamisprosessi oli hauska ja mielenkiintoinen — oli todella mukava tehdä käsillään jotain samalla kun keskusteli tai kuunteli esityksiä. Satu Musakka puhuukintästä taidepedagogin näkökulmasta, kuinka ihminen kuuntelee ja oppii myös käsillään.

Tags:

Leave a Reply