AppsRuletissa

Eilen ahtauduimme isolla  porukalla asuntolan pienehköön atk-luokkaan ja viihdyimme siellä kokonaisen työpäivän. IPad- koulutuksessa istuminen todella kannatti! Kouluttajanamme oli Tomi Dufva IlonaIt:stä ja koulutus liittyi koulumme mobiilihankkeeseen.

Olen ollut mukana monenmoisessa atk-koulutuksessa, ja tämä oli epäilemättä parasta antia. Yleensä kouluttajat lankeavat tyypillisiin sudenkuoppiin, esimerkiksi liian nopeaan demoamiseen, jolloin opiskelijaparka ei pysy tilanteen tasalla alkuunkaan tai sitten opetus ei sisällä ollenkaan omaa kokeilua painottuen vaan asioiden kertomiseen. Joskus kouluttaja ei ole valmistautunut esitykseen ollenkaan. Koulutustilanteessa tämä kostautuu ja hän joutuu säätämään koneen kanssa pitkiä aikoja opiskelijoiden odottaessa. Hupaisimpana esimerkkinä tästä oli koulutus, jossa kaikki lopulta ”katsottiin YouTuben kautta”.

Tällä kertaa asiaa eli appseja tarjoiltiin ylenpalttisesti moniin oppiaineisiin liittyen. Kuitenkin kouluttajan tapa kertoilla asioista rennosti appsien esittelyn ohessa antoi läsnäolijoille aikaa hakea ja kokeilla appseja itsekin. Näytti siltä, että myös aihepiiriin kuulumattomia appseja (esimerkiksi angry birds) opittiin hakemaan koulutuksen aikana itsenäisesti.

Itselleni apple-maailma ei ole kovinkaan tuttu toimintaympäristö padeista puhumattakaan. Omien kokeilujen ja koulutuksen kautta se on alkanut hahmottua paremmin. Kaikkeen toimintaan tarvitaan oma pieni käyttöliittymä, appsi. Selkeydessään iPad ihastuttaa. Vihastusta aiheuttaa taas appsien sekalaisuus, vähäisyys ( suhteessa omiin tarpeisiin; tämä on johtunut osaamattomuudesta ja tietämättömyydestä) sekä ainainen salasanojen ja käyttisten luonti. Jos olisi halunnut ladata kaikki esittelyssä olleet appsit, visa olisi parahtanut useampaan kertaan päivän aikana.

Opettajalle ja ohjaajalle päivä antoi paljon ideoita ja ison kasan appseja koulutyössä kokeiltaviksi. Ilahduttavaa oli, että appseja löytyi monenlaisiin tarpeisiin: opetuksen suunnitteluun, asioiden esittämiseen ja tiedostojen säilyttämiseen. Osa appseista soveltuisi oppilaskäyttöön ryhmissä ja yksin. Joitakin sovelluksia voisi käyttää, vaikkei kaikilla olisikaan padia.

Itse ajattelen teknologiaa oppimisen tukena enkä itsetarkoituksena. Ainakin näin alkuvaiheessa joutuu miettimään, mihin padia voisi opetuksessa käyttää? Laitteeseen tutustuminen auttaa tämän ongelman ratkaisemisessa ja käyttötilanteet nousevat luonteviksi osiksi opetuksen arkea. Eilinen koulutus aiheutti jo paljon myönteistä kehitystä ajatusmaailmassani, kiitokset kouluttajalle ja järjestäjille!

Saara

P.s. Meikäläinen debytoi myös ensimmäistä kertaa tässä työhistoriassa kameramiehenä AppleTv:n esittelyn aikana iPadia kannatellen, koska kuvan lähettäminen verkkoon ei olisi muuten ollut mahdollista.

Jätä vastaus